Whitebergs noter

Lars Hvidbergs digitale hukommelse

Sagen om de 100,000 irakere

med 2 kommentarer

Er over 100,000 irakere blevet dræbt som følge af koalitionens invasion i marts 2003? Det sandsynliggør en ny rapport, der er blevet offentliggjort i The Lancet (sjovt nok umiddelbart før det amerikanske præsidentvalg), og som er baseret på målinger af dødeligheden i Irak før og efter invasionen. Rapporten har allerede fået en del omtale (og er blevet ukritisk godtaget de fleste steder), men siden jeg ikke er statistiker, har jeg egentlig ikke meget at tilføje. Jeg vil dog imidlertid godt henvise til Frank Kaplans artikel på Slate, som jeg lige smider et citat fra:

Gilbert Burnham, one of the co-authors, told the International Herald Tribune (for a story reprinted in today’s New York Times), “We’re quite sure that the estimate of 100,000 is a conservative estimate.” Yet the text of the study reveals this is simply untrue. Burnham should have said, “We’re not quite sure what our estimate means. Assuming our model is accurate, the actual death toll might be 100,000, or it might be somewhere between 92,000 lower and 94,000 higher than that number.”

Kaplans indvendinger er dog også blevet mødt med kritik, fx på bloggen Leninology.

Rapporten diskuteres (naturligvis) også på Liberator, og jeg vil driste mig til for en gangs skyld at citere mig selv. ;-)

I et land hvor mediedækningen er så intensiv (ikke mindst fra Al Jazeera og andre arabiske medier, der leder med lup efter hver eneste civile omkostning de kan få fat i) mener jeg personligt, at det er meget mærkeligt at 84.000 (det er over 80 %) af dødsfaldene (der vel at mærke skulle være sket ved spektakulære bombardementer) slet ikke er kommet i medierne. Det må jo sådan set være temmelig langt ud i sandsynligheds-registret, at INGEN skulle have set eller registreret de døde. Det får i hvert fald min bullshit-detektor til at slå alarm med en rigtig, rigtig høj og skinger bippen…

Læs også The Command Post, Rantingsprofs, Chicago Boyz (med gode og langvarige kommentarer), Filtrat, The Obsidian Order, Random Birkel, Useful Fools, Tech Central Station. Chicago Boyz samlede posteringer om artiklen. Davids Medienkritik har en opdatering med en lang kritik.

[Opdatering, 4. november. Efter at have kigget nærmere på tallene opstår der nogle meget mærkelige fænomener. Fx fører de til, at 60.000 irakere skulle være blevet dræbt alene af koalitonens bomber siden invasionen. Det er 111 irakere hver dag! Og det vel at mærke samtidigt med, at kun 1/6 af dem er blevet rapporteret. Det kan umuligt passe, at man ikke skulle have opdaget de 50.000 bombedræbte, som ikke er blevet registreret.

Endnu mærkeligere forholder det sig med Fallujah-tallene, primært for august 2004. Her er antallet af de rapporterede dødsfald alene i det repræsentative udsnit større end det samlede antal raporterede dræbte (på Iraq Body Count) i alt for august (i en by med måske 285.000 indbyggere, altså ca. 1000 gange for stort). Det svarer til at en undersøgelse af fx 1000 danskere viser, at 25 af dem er døde ved faldskærmsudspring i løbet af august måned – samtidigt med at man ved at der kun er død 1 dansker ved faldskærmsudspring i løbet af de sidste 10 år! Det er vist ikke uden grund, at forskerne sorterede Fallujah fra i deres færdige undersøgelse. Men måske burde de have kasseret den hele?]

Skrevet af Lars Hvidberg

2. November, 2004 @ 15:09

Kategorier: Politik og etik

2 kommentarer til 'Sagen om de 100,000 irakere'

Kommentarer-feed med RSS eller TrackBack til 'Sagen om de 100,000 irakere'.

  1. Hej Lars.

    Jeg har kommenteret dit svar over på Liberator. Det korte af det lange er, at når jeg gennemgår artiklen fra Lancet og IraqBodyCount for august måned 2004 for voldelige dødsfald i Fallujah, så får jeg det til, at den statistiske undersøgelses repræsentative udsnit har flere registrede dødsfald end IraqBodyCount har i det hele taget!

    Jeg vil absolut ikke afvise, at jeg tager grueligt fejl her, for det er da godt nok noget, men hvis jeg ikke tager fejl, så må det da være en kraftig indikator på, at der gemmer sig mere under overfladen end hvad IraqBodyCount viser.

    Hele indlægget kan ses her:

    http://www.liberator.dk/debatforum/display_message.asp?mid=29816

    (Og ja, det er vel dårlig skik at henvise til en anden debat i din blog – men på den anden side, du citerede fra den debat førat ;-)

    Thomas

    Thomas Stærmose

    3. Nov 04 @ 19:40

  2. Hej Thomas.

    Det er fint for mig at du linker til diskussionen på Liberator. Så skal den ikke køre to steder.

    mvh

    Lars

    Lars Hvidberg

    4. Nov 04 @ 11:39

Skriv en kommentar