Whitebergs noter

Lars Hvidbergs digitale hukommelse

Clement Direkte – i skraldespanden?

med 15 kommentarer

Var jeg den eneste som blev irriteret over Clement Direkte i går, DR2s nye store talk show satsning, med Clemten Kjersgaard som en intellektuel Conan O’Brien? Det var første gang jeg så det opreklamerede show, og selvom Clement faktisk fungerede godt som show host, var hans manerer meget frenetiske overfor gæsterne, det virkede ikke som om, de befandt sig godt i hans sofa. Desuden virkede alle de mange ‘provokerende’ spørgsmål til gæsterne sært konsekvensløse, for der blev ikke rigtig fulgt op på det, som gæsterne rent faktisk svarer. Helt galt gik det da rapgruppen Outlandish kom i studiet, både for Clement og for gæsterne – og konfrontationen stillede dem begge i et rigtigt dårligt lys.

Jeg har faktisk fået mine hænder på Outlandish’ nye album, Closer Than Veins, som rent musikalsk virkelig har fået drejet r&b-skruen helt rigtigt, det er et fedt svingende album med groovy hip-hop og en række romantiske boy-band-agtige sange om kærlighed og politik, der bør blive et stort hit både herhjemme og i udlandet (OBS – dette er ikke en anmeldelse). Men hvor må det dog bare være irriterende for de drenge, at de evigt og altid skal konfronteres med det at være ‘fremmed’ i Danmark, og at ethvert interview/anmeldelse absolut skal køre det multikulturelle spor, fordi drengene tilfældligvis har deres rødder i Marokko, Honduras og Pakistan. Kan de for fanden ikke bare få lov til at snakke om pladen?

Ok, jeg ved godt, at de selv gør et stort nummer ud af deres fremmedhed (bare bandets navn), men er der nogen grund til at piske en død hest? Det gjorde Clement desværre, og Outlandish skulle både forholde sig til burkaer, nazister og Jyllandsposten. Hvorfor de skulle være særligt kvalificerede, meldte Clement ikke noget om, men popstjerner plejer selvfølgelig at være orakler om hvad som helst. Men hold da op, hvor er jeg bare træt af, at hver gang man får en mørklødet person i medierne, så skal han absolut have en holdning til Pia K eller integrationspolitikken. Hvornår i alverden får de ‘fremmede’ lov til bare at være mennesker, som er lige så indbyrdes forskellige som danskerne?

Det var slemt nok, at Clement skulle presse drengene ind i den multikulturelle bås, men endnu værre var – desværre – deres svar: Vi fandt i hvert fald ud af, at Outlandish (specielt én af dem), 1) synes, at burkaer er helt ok og ikke spor kvindeundertrykkende, 2) at nazister ikke burde have ret til at holde offentlige møder, angiveligt fordi de ville ‘gasse andre’, 3) at der var for meget porno i det offentlige rum, og at kvinder burde være tækkeligt klædt, fordi de ellers ville ‘gøre noget ved os mænd’ (friste dem, uha!), 4) at Jyllands-Postens tegn-profeten kampagne var at ligne med de hade-breve og mordtrusler, som Outlandish får fra forskellige idioter, og at man generelt bare ikke må tegne profeten, punktum. Historien meldte ikke noget om, hvorfor ikke-muslimer skal overholde muslimernes bud om ikke at tegne profeten (må vi heller ikke spise svinekød?), men Outlandish mente i hvert fald, at det var udtryk for ‘manglende respekt’, og ville være det samme som at tegne Dronning Magrethe i en eller anden fækalie-præget situation. Profeten Muhammed er altså for muslimerne, hvad Dronning Margrethe er for danskerne, kunne vi hermed regne ud.

Ok, nu er jeg måske grov, og jeg ved jo godt at rockkunstnere nærmest per definition er overtroiske tågehoveder, hvis holdninger stort set altid befinder sig på det paranoide overdrev, men jeg synes ærligt talt ikke, at Outlandish’ svar tjente dem til ære, og nu kan jeg egentlig godt forstå, at teksterne på det nye album ikke er trykt på coveret. Måske blev de bare overrumplede af de tåbelige spørgsmål, men det tror jeg desværre ikke – tværtimod tror jeg svarene kom helt fra hjertet, selvom gruppen ikke virkede indbyrdes enige om det hele. Det tjente egentligt heller ikke Clement til ære, at han ikke fulgte op på svarene, og stillede nogle endnu mere ubehagelige (og oplagte) spørgsmål. Måske havde han ikke regnet med de svar? Så skal man lade være med at stille spørgsmålet, hvis man ikke vil forholde sig til svaret. Alt i alt en pinlig og tåkrummende omgang.

Skrevet af Lars Hvidberg

22. October, 2005 @ 12:15

15 kommentarer til 'Clement Direkte – i skraldespanden?'

Kommentarer-feed med RSS eller TrackBack til 'Clement Direkte – i skraldespanden?'.

  1. Jeg har ikke set pågældende udgave, men et par af de andre, og jeg er sådan nogenlunde enig i dine overordnede betragtninger. Selve showets set-up fungerer glimrende. Clement er karismatisk og god på egen line, fyldt med sjove/spidse betragtninger (fra første show husker jeg, at han omtalte SFs forslag om sexydelser til handicappede eller noget i den stil. Det kunne han kun støtte, sagde han, for det ville jo nok gå som med alt andet i velfærdsstaten: Oprindelig tiltænkt en særlig gruppe, men ende med at blive en rettighed for alle.)

    Men så snart der kommer gæster på, så smadrer den samme stil det hele. Det virker som om et par manuskriptforfattere har skrevet 4-7 skarpe spørgsmål, som kan fremføres i den clementske stil. Spørgsmål som rigtigt kan vise, hvor konfrontatoriske , provokatoriske, modige, uortodokse de er på showet. Og de bliver så fremført som de står i manuskriptet – helt uden skelen til hvad der kommer frem i situationen. Det er ringe, plat og virker rigtigt, rigtigt dårligt.

    Taget i betragtning af at Clement og hans sidekick Huxi(?) i begge de programmer, jeg har set, har pointeret, at Clement aldrig har gået på journalistuddannelsen og at Huxi blev smidt ud derfra, så kunne man godt få lyst til at sende Clement sin grundbog i journalistisk interviewteknik fra første semester. Den er kun på 92 sider, så det skulle han nok kunne overkomme.

    Thomas S

    22. Oct 05 @ 14:34

  2. Hr. Hvidberg observerer, at de nydanske populærmusikeres optræden i et talkshow var “en pinlig og tåkrummende omgang”.

    Problemet for hr. Hvidberg og os andre gammeldanskere er, at nydanskere næsten altid opleves som pinlige og tåkrummende, når de endelig åbner munden og siger, hvad de mener.

    I see the bad moon arising

    I see trouble on the way

    (J. Fogerty)

    Crass Børsting

    22. Oct 05 @ 16:54

  3. Thomas S.: Helt enig.

    CB: Måske er hr. Hvidberg bare naiv, men han regner virkelig med, at der må være nogle nydanskere derude, der kan se, at de ikke kan kræve særbehandling og særlige hensyn, bare fordi de er fremmede eller i mindretal. Hvis bare man kunne få øje på dem…

    mvh

    Lars

    Lars Hvidberg

    22. Oct 05 @ 17:39

  4. Mja hej nu så jeg så lige programmet over nettet – og jeg er enig i, jeg ikke bryder mig specielt om programmet, ejheller den halv kiksede halv irriterende Clement, men hvad var der lige galt med Outlandish ? De svarer ærligt på det de bliver spurgt om, ikke deres skyld journalisten ikke uddyber – Og hvor er din HUMOR dog henne i det her, det var en hurtig for sjov halv provo spørgsmål, som man ikke skal tage mere for end de er – ting som at lave sjov med Aqua, ” Gasse dem “, Dronning Margrehte osv – var en sjove vinkel på tingene, ( Humor er lig med integration som vi har hørt Omar Marzouk udtale såå mange gange, kan man først lave grin med ting, bliver det hele mere let at gå til og alvoren og anklager om dit og dat forsvinger hurtig ) Outlandish lagde da netop humoren i alle spørgsmål – og publikum var enige, det var sjovt – og oveni skiftedes de også til at svare seriøst men kort – da det er et kort show.

    Clement er ikke Deadline, Horisonten eller De Skrev Historie – det er lig Jan Gintbergs show, hvor han interviewer forskellige kendte med en sjov tilfaldsvinkel og humoren indblandet – MERE er det heller ikke

    Man skal ikke blæse tingene større op end de er

    Alis

    24. Oct 05 @ 20:45

  5. Hej Alis,

    Tja, du kan da godt kalde mig humorforladt, men når folk mener, at forsamlingsfriheden skal tages fra nazisterne, fordi man ikke kan lide dem, mens burkaer er helt ok og Jyllands-Posten kommer med mordtrusler, fordi de trykker billeder af Profeten, så har jeg svært ved at se det sjove, også selvom man prøver at sige det med humor og ‘lidt kort’ – men der findes jo ikke noget som hedder en uskyldig vittighed, som Freud sagde, slet ikke den her sammenhæng. Det er naturligvis også et problem i selve programmets format, men jeg opfattede bestemt ikke Outlandish’ kommentarer som bare ‘vittige’, men faktisk som alvorligt ment. Det skuffede mig egentligt, for jeg havde regnet med nogle lidt mere kvikke svar fra nogle ellers ret musikalsk begavede drenge. Men problemet ligger som sagt lige så meget i, at Clement overhovedet ikke følger op på den Pandoras æske, som han så vittigt åbner på klem. Det er jo også at lade Outlanidsh blive midt i floden, uden at lade dem komme tørskoede op på den anden side.

    mvh

    Lars

    Lars Hvidberg

    25. Oct 05 @ 15:19

  6. Det er som sagt et humor-program, og de inviterer folk ind for at skabe en sjov og letsindig debat – Clements og Huxi’s evner rækker vist heller ikke længere, no offence – men hver sin holdning det respekterer jeg, dooog synes jeg lige du skal se programmet en gang til så, for det Isam Bachiri siger om jp, er ikke at han opfatter det som mordtrusler – men at outlandish og især ham, har modtaget en del breve af den slags – ergo ikke det du siger. Som sagt de er begavede, og de giver bare igen af samme skuffe som de får – om de så får megte eller lidt at reagerer på, deeeet

    Alis

    25. Oct 05 @ 18:29

  7. Jeg skal ærligt indrømme, at jeg ikke har set programmet ret meget, og heller ikke Gintberg og de andre, men det er vel ikke lagt an som et humorprogram, men som et late night show ala Letterman og O’Brien? Altså spændende gæster med et strejf af seriøse spørgsmål, lidt musik og lidt sjov. Jens Christian Lund var vel ikke inviteret fordi han er en sjov mand, og hans holdninger til Hommel-sagen er vel særdeles alvorlige, selvom han naturligvis glider af og griner (som en besat, i øvrigt)? Det er jo ikke mandrillen eller Dolph vi snakker om. Gæsterne forventes at tale rent ud af skuffen, med godt humør naturligvis, sådan som Lund og Dorph Petersen gjorde.

    Det er muligt, at jeg husker forkert mht Bachiris holdning til Jyllands-Posten sagen, men så vidt jeg husker, sagde han at regnede tegningerne for at høre til i samme skuffe, som de tilsvinende breve og mordtrusler, som Outlandish åbenbart får rigeligt af. Det synes jeg hverken er en morsom kommentar, eller en seriøs, men sådan set bare malplaceret, fordi problemet omkring ytringsfriheden og islam er særdeles reelt. Men skal det forestille et indforstået spil, hvor Clement stiller åndssvage spørgsmål, og de giver åndssvage svar, altså nogle helt andre end de ellers ville give?

    Lars Hvidberg

    25. Oct 05 @ 19:55

  8. Den unge hr. Clement forekommer mig at være overvurderet i en selv for danske medier helt usædvanlig grad.

    Noget sådant sker, når det lykkes for en energisk selvpromoverende person, som regel en yngre mand, at blive udnævnt til at være klog. De som hovedregel ubegavede og fordomsfulde danske journalister gentager påstanden som et mantra, og den unge mands sludderagtige monologer, hans ubehjælsomme forsøg på at optræde som komiker (hvilket kræver ægte klogskab og hårdt arbejde for at lykkes) bliver ligesom hans overfladiske spørgsmål, spyttet ud i offerets ansigt på nært hold, ledsaget af manisk stirrende blikke, udlægges som udslag af en overlegent sprudlende intelligens.

    Fra det politiske liv huskes hr. Preben Wilhjelm, som qva atomfysiker blev udråbt udråbt til all-round geni og kunne fremture med venstresocialistisk sluddervorenhed gennem årtier, lovprist af underbegavede journalister, applauderet og til stadighed forfremmet i de dele af det offentlige system, som det passede ham at lade sin nådes lys skinne over.

    Brækposen, Kamma, hurtigt!

    Crass Børsting

    28. Oct 05 @ 12:33

  9. Noter til ovenstående:

    1.

    11. linje: “udlægges” skal selvfølgelig være være “udlagt”.

    2.

    Kamma, den på lige datoer i det børstingske hjem tjenestgørende kappucinerabe, nåede ikke frem med posen i tide. Grønt sofapudebetræk er sendt til rensning. Hr. Clement og hr. Wilhjelm må i fællig bære skylden.

    3.

    Noget nyt om den meget savnede hr. NEFAs sundhedstilstand?

    Crass Børsting

    28. Oct 05 @ 12:38

  10. Ja, eller Søren Krarup. Han kan også sige de dummeste ting og blive opfattet som klog af magtesløse journalister og folk der er enige med ham.

    Torben Sangild

    28. Oct 05 @ 15:30

  11. Clement direkte er nyeste skud på stammen af formidlingsshow, hvor formidlingen må vige pladsen for showet. Det drejer sig netop ikke for Clement (og dennes redaktører) at få et budskab frem, men snarere at reducere showstrategierne (underholdning er grundelementet i ethvert show) til den smarte bemærkning, der svirper som en pisk – blot agerer Clement her pubertetsknægt bevæbnet med et fugtet håndklæde i gymnastiksalens baderum.

    Men det sælger åbenbart

    Chr. S. Karlsen

    29. Oct 05 @ 13:49

  12. 152.000 seere i uge 41, 108.000 i uge 42.

    Det er flere, end vi plejer at kunne samle, når vi øver opvisningsmasturbation ved Brugsens gavl i Nørre Usseldrup onsdag aften.

    Men helt overvældende imponerende vil jeg nu heller ikke kalde det.

    Crass Børsting

    29. Oct 05 @ 16:24

  13. Problemet med Clements show er, at det lægger sig et åndsvagt sted mellem debatprogram og underholdning. Jeg så showet for hidtil eneste gang i aften og slukkede hurtigt for det.

    Den måde han interviewede Ralf Pittelkow og Karen Jespersen var s’gu for dum. Smarte bemærkninger og afbrydelser, og hele tiden med intentionen om at være frisk og smart og få publikum til at grine.

    Først havde vi dog været inden for hos den gamle heavyrocker King Diamond, som blev interviewet i sit hjem i Dallas, hvor han skulle udtale sig om alt fra Halloween til George Bush (“Er George Bush farlig?”).

    Absurd: folk fra underholdningsindustrien skal udbrede sig om politik, mens politikere og meningsdannere skal serveres som underholdning. Lad dog Gintberg om at køre den smarte stil på TV2 Zulu – han kan finde ud af det, det kan Clement og hans redaktører ikke.

    Raapil

    30. Oct 05 @ 02:29

  14. Nu kører så reklamerne for en ny omgang Clement Direkte, og gudhjælpemig om ikke de består af en sammenklipning af alle eksemplerne på, hvor fejlagtigt det program er grebet an. Clement taler i munden på hans gæster og får dem til at udbryde ting som “hvis du lige vil lade mig få et ord indført” (i kontrast til Clements eget “nu er det mig, der taler”) og “han har fuldstændigt glemt, at det er ham, der interviewer og mig, der er hovedpersonen”. DR er åbenbart stolte af det. I det mindste kan man kalde det ærlig reklame – nu ved jeg, at jeg ikkke skal bruge tid på programmet i denne ombæring.

    Thomas S

    14. Jan 06 @ 18:51

  15. Ak, ak. Jeg synes egentlig, at Clement har meget mere i sig end det der pjat…

    Lars Hvidberg

    15. Jan 06 @ 12:26

Skriv en kommentar