Whitebergs noter

Lars Hvidbergs digitale hukommelse

Debat om piratkopiering

med 10 kommentarer

Månedsbladet Citadel, som jeg er skribent for, holder fredag kl. 17 ved Kongens Have et meget interessant arrangement om fildeling, piratkopiering og musikindustrien. Fra nyhedsbrevet:

Lider musikere under fildeling, eller er det tværtimod en fordel for dem? Er det på tide, at pladeselskaberne vågner op og accepterer, at internettet eksisterer? Køber du selv flere eller færre cd’er, efter du begyndte at downloade tracks på nettet? Og vil du høre, hvad andre har at sige om de samme spørgsmål?

The ultimate braincell warm-up til dine eskapader på dansegulvet på Culture Box fredag nat finder sted uden for Restaurant Kongens Have fredag fra klokken 17.

Det diskussionslystne panel består af manager/ pladeselskabsindehaver Peter Skovsted, Lewis Colston fra Playground Music (head of promotion), Claus Pedersen fra Piratgruppen, dj/producer/liberator.dk-mand Daniel Beattie, Jakob Hüttel fra KODA, Jesper Bay fra IFPI samt musikredaktør og -anmelder Peter Albrechtsen.

Skrevet af Lars Hvidberg

22. June, 2006 @ 16:27

Kategorier: Musik

10 kommentarer til 'Debat om piratkopiering'

Kommentarer-feed med RSS eller TrackBack til 'Debat om piratkopiering'.

  1. Jeg forstår ikke den diskussion. Hvis man anerkender patenter, varemærker osv. hvorfor så ikke mht software eller musik ?

    Christian

    23. Jun 06 @ 10:44

  2. Der er to aspekter af diskussionen, det ene er praktisk og det andet er principielt.

    Det praktiske først. Digitaliseringen af medierne, og den lette kopiering der følger med, bl.a. med fildelingstjenester som emule og kazaa, sætter musikindustriens traditionelle indtjeningsgrundlag under pres. Det er simpelthen for let at kopiere og distribuere musik over nettet, om det så er ulovligt eller ej. Bør musikindustrien indstille sig på nye tider og nye teknologier, eller skal man stå stejlt på gamle forretningsmodeller? Jeg ved også at internt i musikindustrien skaber de mange sikkerhedsforanstaltninger problemer, bl.a. mht til anmeldereksemplarer til anmelderne, som det er svært at få ud i rette tid, fordi man gerne vil holde kortene så tæt ind til kroppen som muligt.

    I den mere principielle afdeling kan man diskutere i hvor høj udstrækning patenter og ophavsrettigheder skal gælde. Musikindustrien søger på nogle områder en meget udbredt kontrol med, hvad musikken bliver brugt til, fx også med hvem der remixer den. Er det rimeligt ud fra et kunstnerisk og etisk synspunkt? Hvor meget kan man eje af et flygtigt musikalsk produkt, der jo sådan set blot er sammensat af toner og lyde, som er tilgængelige for alle? Og i hvor lang tid skal rettighederne gælde?

    Jeg ved at en mand som Daniel Beattie i det hele taget modsætter sig intellektuelle rettigheder overhovedet. Jeg kan ikke følge ham her, men mener bestemt noget om, at patentrettigheder og ophavsrettigheder i meget høj grad favoriserer store firmaer med mange advokater ansat til juridisk flueknepperi og retsforfølgelse – som eksempler kan nævnes Microsoft og Disney. Er lovene indrettet hensigtsmæssigt og til alles bedste? Eller favoriserer de dem med de dygtigste advokater, der kan tryne de andre?

    Det er bare nogle af spørgsmålene…

    Lars Hvidberg

    23. Jun 06 @ 10:59

  3. Det er da klart forskel på at kopiere et nummer og så genindspille det.

    Rasmus

    23. Jun 06 @ 16:25

  4. Ja, men hvad så med The Grey Album?

    Lars Hvidberg

    23. Jun 06 @ 16:28

  5. Jeg er da enig i at der er gråzoner.

    Allerede da man i sin barndom optog musik i radioen på kassettebånd, var man vel igang med en primitiv form for fildeling.

    Sådan nogen som mig, der ikke var til stede ved debatten, vil meget gerne læse dit referat.

    Rasmus

    24. Jun 06 @ 04:35

  6. Det var en røvssyg debat, der i bund og grund handlede mest om hvorledes man skulle håndhæve og administrere kunstnerrettigheder, i stedet for at sætte spørgsmålstegn ved hvad disse rettigheder indebærer, osv. Ham fra Pirat-Gruppen kom stort set kun med et argument der gik ud på at det var OK at downloade Mariah Carey (det rige svin), men ikke OK at downloade musik fra independent labels. Suk.

    Anyway, Lars.. der er lidt artikler her jeg kan anbefale:

    http://www.libertariannation.org/a/f31l1.html

    http://praxeology.net/unblog09-03.htm#02

    http://www.stephankinsella.com/publications/InsightMag_com_symp_printable.htm

    http://catallarchy.net/blog/archives/2005/12/30/stealing-music

    For flere ressourcer:

    http://praxeology.net/anticopyright.htm

    Det er et kompliceret emne, som det er svært at blive klog på, synes jeg. Men det er dog helt sikkert at det ikke giver mening at tale om “tyveri”, som RIAA og IFPI gør.Det er muligt at man er imod at folk bryder ophavsretten, men man bør i det mindste gøre sig klart hvad det er man taler om.

    Daniel Beattie

    24. Jun 06 @ 11:00

  7. Det var en debat, hvor de kendte standpunkter blev kridtet op og der ikke kom så meget nyt på banen. Det var dog sikkert interessant, hvis man ikke kendte emnet i forvejen.

    Jeg står der, at der grundlæggende ikke er ret meget man kan/vil gøre ved problemet fra pladeindustriens side. At gribe ind overfor fildelerne har industrien selv ikke ressourcerne til, det vil kræve massive indgreb fra regering og politi. Omvendt er det også begrænset hvor meget man kan gøre for at gøre cd’erne ikke-kopierbare, det vil i hvert fald gøre dem mindre værd for forbrugerne, og så vil salget falde alligevel. Der er ikke noget økonomisk incitament for pladeindustrien til at gøre det, de kan gøre for at stoppe piratkopiering. Her håber de så på, at de kan få den almindelige skatteborger til at betale for udgifterne, fx med kampagner og øvrig overvågning. Det er næppe en god idé.

    Så der er nok bare ikke andet at gøre end at acceptere pirtakopiering som et fact of life, og i øvrigt håbe på at folk, som holder af musikken også har moral nok til at betale for den et eller andet sted – om det så er med koncerter eller andet, måske ikke så meget fordi man ‘stjæler’, men fordi man må kunne se, at der skal penge ind for at der kan komme musik ud. Og så er det i øvrigt lige meget om det er Mariah Carey man er fan af, eller et obskurt band fra Odder eller Winnipeg.

    Lars Hvidberg

    24. Jun 06 @ 16:33

  8. Mange tak Lars.

    Jeg kan dog ikke lade være med at analysere dit og Daniels referat.

    Du skriver: ” Det var en debat, hvor de kendte standpunkter blev kridtet op og der ikke kom så meget nyt på banen. Det var dog sikkert interessant, hvis man ikke kendte emnet i forvejen”.

    Daniel skriver: ” Det var en røvssyg debat,….”

    Hvilket jo egentlig er den samme konklusion I har, men med forskelligt ordvalg : )

    Rasmus

    24. Jun 06 @ 19:44

  9. @Christian : prøv også at se http://sslug.dk/patent/patent-fakta

    Mads

    25. Jun 06 @ 16:36

  10. Jeg tror at musikerne kunne få stor gavn af at udgive deres musik direkte på nettet frem for gennem et gammeldags pladeselskab. det er billigere og musikerne kan selv stå for distributionen, og dermed tjene mere.

    Lars

    22. Aug 06 @ 04:25

Skriv en kommentar