New York: Kampen om byens rum

USA I DAG klummen har fået en gæsteskribent. Folketingsmedlem Ida Auken er på besøg i USA i nogle måneder, og hun vil skrive om miljø og energi og lignende emner. Her er et udklip fra den første klumme, jeg har set fra hendes hånd (hun har muligvis skrevet en klumme før, men den har jeg ikke set online).

Der er selvfølgelig altid meget ballade, når der bliver lavet om i bybilledet. Derfor skal det gå hurtigt, når en omlægning er besluttet, forklarede Sadik-Khan mig. Så snart folk kan se pointen med at inddrage noget vejareal, forsvinder en stor del af vreden. I dette tilfælde vil en omlægning tilmed lette livet for bilisterne, da en del lyskryds forsvinder, og ventetiden bliver bragt ned med en tredjedel. Modstanderne af udviklingen ynder at fremstille Sadik-Khan som en bilhadende kvinde fra overklassen, der ikke lytter til folket. Men omdannelsen af gadebilledet er i virkeligheden et demokratisk projekt, der handler om at skabe et byrum, hvor også de, der ikke har mulighed for at køre i bil, kan bevæge sig. Og så handler det om at skabe et attraktivt byrum, som folk gerne vil opholde sig i. Enhver turist ved, at man gerne vil opholde sig i den del af byen, hvor der er plads til at gå og cykle. Det er en af grundene til, at København flere gange er blevet kåret til verdens mest attraktive by.

Interessant vinkel. New York som frilandsmuseum med en vækstrate og kreativitet på linje med København – eller bare nye menneskevenlige toner? Vi får se. New York er på mange måder en grim og rodet og larmende by, men er det ikke bare et resultat af dens dynamiske puls? Dyttende taxaer på Times Square og alt det der? På den anden side er der jo ikke noget ved pulsen, hvis man ikke kan komme nogen vegne. De fleste tager i forvejen undergrundsbanen, så det skader nok ikke så meget at gøre livet lidt surere for de får bilejere.

Problemet for New Yorks politik kan måske være, at amerikanerene er meget mobile og hurtigt tager andre steder hen for at lave forretning (der er mange andre attraktive storbyer i USA). Københavnerne, derimod, bliver tilsyneladende i byen uanset hvor godt eller dårligt, den styres. Vi har ikke så mange alternativer (bortset fra Frederiksberg). Men der er selvfølgelig også et marked for New York i at være global legeplads for den kreative klasse, der elsker grønne byrum og ikke bryder sig om biler (bortset fra deres egen). Og det gør det nok til en mere attraktiv by at besøge – eller hvad? Jeg ved egentlig ikke. Hvis New York blev mere som København, tror jeg ikke jeg ville have så megen grund til at tage dertil.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *