Tørklædeideologier

Egentlig har jeg lidt svært ved at se, hvor hele balladen om Asmaas tørklæde og religiøse overbevisning kommer fra.

Rent bortset fra, at det virker højst mærkværdigt, at et venstrefløjsparti med socialismens traditionelle anti-klerikalisme in mente, har en person opstillet, der med egne ord henter en betydelig del af sine politiske værdier i sin religiøse tro, er det jo ikke en fremmed ting i dansk politik, at religion spiller en rolle. Vi har en lang tradition for præster i folketinget, og har også et helt parti der kalder sig Kristendemokraterne. Men deres kristne baggrund og værdier har ikke udelukket dem fra politik, og i det hele taget er det jo i sidste ende vanskeligt at opsætte vandtætte skotter mellem religion og politik. Begge dele handler om værdier, så de vil nødvendigvis overlappe. Så måske skal man ikke se så meget på, hvor værdien kommer fra, som hvilke samfundsmæssige konsekvenser den indeholder?

Jeg er helt med på, at islamisme som politisk program er en rigtig dårlig idé, som vil føre til et ufrit, ulykkeligt og fattigt samfund. Men den konsekvens er islamismen jo langt fra alene om. Faktisk er Enhedslisten smækfyldt med personer med værdier og politiske holdninger, der vil føre til et ufrit, ulykkeligt og fattigt samfund: Kommunisme, anarkisme, socialisme, antiglobalisme, protektionisme, vældfærds-narkomanisme, osv. Om værdierne er religiøst funderede eller ej, gør dem hverken mere eller mindre ubegavede.

Så lad nu Asmaa beholde sin hovedbeklædning og lad os lytte lidt til, hvad hun siger. Det bliver hverken dummere eller klogere af, at hun har tørklæde på.

Update:
Mere debat her, fra andre indvandrerpolitikere.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *